Συνεχώς ακούμε για το Black Friday και ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα αγοραστικά έθιμα στις Η.Π.Α. Ένα έθιμο που έχει πιστούς θαυμαστές στην Αμερική και κάθε χρόνο τα πολυκαταστήματα λιανεμπορίου, μετρούν τεράστιους τζίρους. Πως έφτασε όμως από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Ευρώπη και κατά συνέπεια στην χώρα μας;
Το έθιμο μετρά 85 χρόνια ζωής στην Αμερική. Καθιερώθηκε και έγινε ένα έθιμο σήμα κατατεθέν για τους καταναλωτές και τα μεγαλύτερα brands. Ξεκίνησε το 1932, να πραγματοποιείται πάντα την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και να σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου ενόψει των Χριστουγέννων.
Γιατί, όμως, μια ημέρα που θεωρείται γιορτή για τους καταναλωτές, λέγεται ‘Μαύρη Παρασκευή’; Τα πράγματα εδώ είναι λίγο μπερδεμένα και ακόμα και σήμερα δεν έχει υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση. Υπάρχουν πολλές ιστορίες γύρω από την ονομασία αλλά δυο είναι ευρέως γνωστές. Η πρώτη αφορά τα λογιστικά των επιχειρήσεων. Τα λογιστικά φύλλα είχαν δυο χρώματα. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Επειδή οι επιχειρήσεις την συγκεκριμένη μέρα από το «το κόκκινο», δηλαδή τις ζημίες περνούσαν στην κερδοφορία και το «μαύρο χρώμα», λόγω του μεγάλου τζίρου, κρατήθηκε το «μαύρο» συμβολικά.
Η δεύτερη, αναφέρει ότι το όνομα προέρχεται από αστυνομικούς στην Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α, που ήθελαν να περιγράψουν την φρικτή κίνηση στους δρόμους την πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Η επίσημη ονομασία «Black Friday» καθιερώθηκε την δεκαετία του ’50 και υπάρχει μέχρι και σήμερα. Παρόλα αυτά το όνομα ήταν γνωστό από παλιότερα. Κατά τον 19ο αιώνα ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα μεγάλο οικονομικό κραχ, όπου το 1869 επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια χρηματικά ποσά στο χρηματιστήριο.
Η φήμη που απέκτησε σιγά σιγά το έθιμο ήταν τεράστια. Οι πωλητές και οι ιδιοκτήτες καταστημάτων κατάλαβαν ότι μόνο κερδισμένοι μπορούν να είναι από μια τέτοια ημέρα. Έτσι το έθιμο απέκτησε συλλογικό χαρακτήρα, όλα τα καταστήματα είχαν μεγάλες εκπτώσεις και πουλούσαν πολλά προϊόντα σε απίστευτα χαμηλές τιμές. Το καταναλωτικό κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα και άρχισε να ξοδεύει μεγάλα ποσά την ημέρα του Black Friday.
Χρόνο με τον χρόνο η επιτυχία του Black Friday έχει ως συνέπεια να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο. Το έθιμο πραγματοποιείται και στις πέντε Ηπείρους του κόσμου. Η μεγάλη εξάπλωση, ήρθε από το 2010 και μετά, όπου μεγάλες πλατφόρμες αγοραπωλησίας και γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου, ξεκίνησαν μεγάλες εκπτώσεις την Μαύρη Παρασκευή.
Στην Ελλάδα το έθιμο θα πραγματοποιηθεί επίσημα για 2η συνεχόμενη χρονιά. Αν και ανεπίσημα μερικές αλυσίδες, πραγματοποιούσαν εκπτώσεις την συγκεκριμένη ημέρα, το έθιμο δεν είχε λάβει επίσημη μορφή. Σήμερα βρίσκουμε εκπτώσεις σε κατηγορίες όπως είναι τα ηλεκτρονικά, τα video games, τα είδη σπιτιού, τα είδη ρουχισμού και τα προσωπικά αντικείμενα.
Πλέον, μπορεί κανείς να συναντήσει μεγάλες προσφορές που φτάνουν και το 80%. Μεγάλες αλυσίδες πολυκαταστημάτων, επώνυμα brands, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αλλά e-shops και ηλεκτρονικά καταστήματα, συμμετέχουν ενεργά στην Μαύρη Παρασκευή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι online πωλήσεις του Black Friday ξεπέρασαν τα 3 δισ. δολάρια το 2016, ενώ για το 2017 οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου στα 5,5 δισ. δολάρια.
Εσύ δεν θέλεις φέτος να συμμετέχεις στο μεγαλύτερο αγοραστικό έθιμο του κόσμου;